نسل فعلی سری ۵ در برابر دو رقیب اصلی خود یعنی مرسدس بنز E کلاس و جاگوار XF که هر دو اخیرا به روز شده اند دچار ضعف بود. اما بی ام و با ارائه نسل جدید سری ۵ اکنون دست بالا را در قدرت، فناوری و راحتی دارد. در واقع سری ۵ کنونی را باید نسخه کوچک شده سری ۷ دانست.

نسل جدید بی ام و سری ۵ دیگر فاصله چندانی با عرضه در نمایندگی‌های این خودروساز ندارد. این درحالی است که قیمت رقیب مرسدس بنز کلاس E اکنون مشخص شده است. قیمت ۳۶۰۲۵ دلار برای شروع و در آینده نسخه‌های ارزان تر نیز به آن اضافه خواهد شد.
در این قیمت شما قادر به خرید یک دستگاه ۵۲۰d دیزلی با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر خواهید بود. شتاب صفر تا صد این نسخه ۷٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۴۶ مایل در ساعت است. در مقابل مصرف سوخت آن فوق العاده بوده و فقط ۳٫۴ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد. شما می‌توانید با سفارش ایکس درایو از آرایش چهار چرخ متحرک برای ۵۲۰d برخوردار شوید.

نسخه‌های شاخص دیگر سری ۵ بی ام و عبارتند از ۵۳۰i و ۵۳۰d. قیمت نسخه بنزینی ۴۰۱۲۰ دلار بوده، قدرت ۲۴۹ اسب بخار و شتاب صفر تا صدی معادل ۶٫۲ ثانیه دارد. نسخه دیزلی نیز با قیمتی معادل ۴۳۸۴۵ دلار، قدرتی برابر با ۲۶۱ اسب بخار و شتار صفر تا صد ۵٫۷ ثانیه دارد. مصرف سوخت ادعایی برای این نسخه ۳٫۹ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. با این وجود اگر باز هم به دنبال نسخه قدرتمندتری از سری ۵ هستید ۵۴۰i ایکس درایو با موتوری به قدرت ۳۳۵ اسب بخار و شتابی برابر با تنها ۴٫۸ ثانیه به شما پیشنهاد می‌شود.

از آمار و ارقام که بگذریم باید گفت نسل فعلی سری ۵ در برابر دو رقیب اصلی خود یعنی مرسدس بنز E کلاس و جاگوار XF که هر دو اخیرا به روز شده‌اند دچار ضعف بود. اما بی ام و با ارائه نسل جدید سری ۵ اکنون دست بالا را در قدرت، فناوری و راحتی دارد. در واقع سری ۵ کنونی را باید نسخه کوچک شده سری ۷ دانست.
تغییرات در نمای ظاهری از چراغ‌های جلو شروع شده که از نوع تمام LED بوده و تا جلوپنجره خاص بی ام و ادامه یافته‌اند. این چراغ‌های با حرکت فرمان منطبق هستند و قادرند مسافتی معادل ۵۰۰ متر را روشن کنند. طراحی بدنه نسبت به نسل فعلی پیچیده‌تر شده و خطوط بالای گلگیر جلو با گذر از تمام نمای جانب تا چراغ‌های عقب ادامه پیدا کرده و ظاهر عضلانی به سری ۵ بخشیده‌اند. برای نسل جدید این بی ام و ۲۱ رنگ و رینگ‌های ۱۷ تا ۲۰ اینچی قابل سفارش می‌باشد.
ولفگانگ هکر مدیر پروژه سری ۵ درباره این محصول جدید بیان می‌کند : « ما سعی کردیم تمام جزییات را بهبود ببخشیم و اکنون می‌توانیم بگوییم نسل جدید سری ۵ در هر زمینه‌ای از سلف خود بهتر است. ما روی هر نقطه، هر خط و هر بخش از طراحی به معنای واقعی کلمه وقت گذاشته‌ایم.»

سری ۵ جدید علاوه بر بدنه‌ای تازه از پلتفرمی جدید نیز بهره می‌برد که در واقع همان پلتفرم سری ۷ بدون هسته فیبرکربنی می‌باشد؛ با این وجود باز هم توانسته ۷۰ کیلوگرم از وزن این خودرو کاهش دهد. استفاده از ترمزهای سبک‌تر و رینگ‌های آلیاژی ۳۰ کیلوگرم دیگر از وزن سری ۵ را کم کرده است. هکر ادامه می‌دهد : « اگر چشمان خود را بسته و وارد اتومبیل شوید در ابتدای رانندگی تصور می‌کنید در سری ۳ سوار شده‌اید اما با حرکت در اتوبان حس سری ۷ به شما منتقل خواهد شد. این همان چیزی است که ما می‌خواستیم در سری ۵ جدید به آن برسیم.»
شاسی جدید بدین معنی است که ابعاد سری ۵ و همچنین حجم صندوق بار نیز افزایش یافته است. نکته مهم دیگر ارائه نسخه هیبریدی برای اولین بار در این سری است. این محصول جدید با نام ۵۳۰e عرضه میشود و از یک موتور ۲ لیتری بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی استفاده خواهد کرد که در مجموع ۲۴۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. بخشی از خط تولید این محصول بطور خاص به تولیدات سری i بی ام و مشترک است و بی ام و برای مصرف سوخت آن رقم شگفت انگیز ۱٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر را بیان کرده است.
برای کسانی که به دلایلی مانند قیمت کمتر دنبال نسخه‌های غیرهیبریدی کم مصرف میگردند ۵۲۰d پیشنهاد می‌گردد. این بی ام و کم اشتها با موتور ۲ لیتری خود ۱۸۷ اسب بخار قدرت تولید کرده و در مقابل در هر صد کیلومتر فقط ۳٫۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند.
و در نهایت حتما مشتاقان سری ۵ منتظر جادوی ام پاور برای خلق قدرتمندترین عضو این خانواده هستند. M550i ایکس درایو با موتور ۴٫۴ لیتری V8 و قدرت ۴۵۵ اسب بخار لقب پرقدرت ترین سری ۵ را به خود اختصاص میدهد. با این وجود این پیشرانه نسبت به M5 فعلی با قدرت ۵۵۲ اسب بخار ضعیف تر به نظر رسیده و شتاب صفر تا صد آن نیز ۰٫۳ ثانیه بیشتر از نسل فعلی، و معادل ۴ ثانیه می‌باشد.
بی ام و برای نسل جدید سری ۵ جدیدترین سیستم خودران را قابل سفارش کرده است که در صورت فعال شدن کنترل فرمان، ترمز و شتاب گیری را به عهده خواهد گرفت. در داخل نیز نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی لمسی که به اپل کارپلی نیز مجهز است جلب توجه می‌نماید.