نهال بادام: انتخابی پایدار برای باغبان هوشمند

بسیاری از باغبانان برای داشتن باغاتی سودآور، کم دردسر و کم چالش نهال بادام را انتخاب می‌کنند زیرا این نهال مقاومت بسیار بالایی در اقلیم‌های متنوع دارد و می‌تواند انتخابی پایدار برای باغبانان هوشمند باشد. درخت بادام برای رشد هرچه بهتر اقلیم‌هایی را می‌طلبد که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است به طور کلی به دلیل نیاز سرمایی ۱۰۰ الی ۷۰۰ ساعته زیر ۷ درجه مناطق معتدل می‌توانند بهترین بستر برای رشد و ریشه زایی آن باشند.

مغز بادام درون هسته‌ای سخت و آن هسته درون پوششی نرم به نام پریکارپ قرار گرفته است که امکان نفوذ بسیاری از آفات و بسیاری از آفات پرندگان یا حشرات را کمتر می‌کند به همین خاطر هزینه مراقبتی کمی دارد. این نهال بومی خاورمیانه و آسیای غربی است و در عرض ۳۰ الی ۵۵ درجه شمالی مورد کشت قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه کشور ما ایران در عرض جغرافیایی ۲۵ الی ۴۰ درجه شمالی واقع شده است جدا از مناطق جنوبی کشور کلیه مناطق با فاکتورهای آب و هوایی و اکوسیستم متفاوت می‌توانند به کشت این محصول بپردازند.

درباره نهال بادام

اطلاعات زیادی درباره نهال بادام ( https://paliznahal.ir/product-category/almond/ ) وجود دارد که نشان می‌دهد این درخت در زمان گلدهی دارای گل‌های سفید و صورتی و ۵ گلبرگ است و زمان شکوفایی تا میوه دهی ۶ الی ۸ ماه به درازا می‌کشد. این نهال دارای ارتفاع متغیری از ۴ تا ۱۰ متر است. در اوج بلوغ قطر آن می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر نیز رشد کند. شاخه‌های سبز رنگ آن پس از قرارگیری در معرض نور در سال‌های بعدی به رنگ ارغوانی، قهوه‌ای و خاکستری در می‌آیند. به طور کلی این نهال مناطق مدیترانه‌ای و معتدل را برای رشد می‌پسندد و از سال دوم کاشت باردهی آغاز می‌شود و اوج باردهی آن می‌تواند سال ششم باشد.

میانگین باردهی آن با توجه به متنوع بودن انواع نهال گردو می‌تواند بین ۱ الی ۵ تن باشد. بازه اقتصادی از ۲۰ تا ۳۰ سال است. این درختان برای گرده‌افشانی نیازمند رقم گرده‌افزا هستند زیرا خود بارور نبوده برای همین وجود کندوهای عسل در باغ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در طول آبیاری برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌های آن جلوگیری شود.

نیاز آبی آن هر سه هفته یک بار است. اما در طول تابستان به دلیل گرمای بالا و اوج شکل‌گیری میوه برای افزایش کمیت و کیفیت آن آبیاری ۱ هفته الی ۱۰ روز می‌تواند بهترین گزینه باشد. در دوره بلوغ میوه گرمای بیش از حد و کم آبی می‌تواند باعث چسبندگی مغز به قسمت چوبی بیرونی شود و جداسازی آن را مشکل کند. کما اینکه آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باعث زردی ریزش برگ‌ها و زوال درخت نیز شود.

چه زمینی مناسب کاشت نهال بادام است؟

از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که باید در زمان کاشت نهال بادام به آن توجه کرد زمین مناسب آن است. کاشت نهال بادام و احداث باغ آن در اقلیمی مانند ایران که با معضل خشکسالی و کم آبی مواجه است می‌تواند یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و سودآور باشد. البته باید تمام نیازهای اولیه آن به شکل منظم و اصولی مرتفع شود. این درخت به دلیل مقاومت بالا در برابر خشکی و کم آبی محبوبیت بالایی بین باغداران مناطق گرم و خشک دارد. کما اینکه با وجود رقم‌های معتدله و سردسیری نیز امکان کاشت آن در مناطق کوهستانی به دلیل دیرگلی فراهم کرده است.

برای رشد هرچه بهتر در مناطق خشک به دلیل کمبود بارش‌ها در چنین مناطقی مدار آبیاری آن باید حفظ شود. این نهال در زمین با خاک‌های رسی، لومی و شنی که دارای زهکشی مناسبی هستند می‌تواند بهترین رشد را داشته باشد.

این نهال به خاک‌های شور و آهکی نیز مقاوم است اما بالا بودن میزان رس خاک می‌تواند روند رشد آن را مختل کند. لذا بهترین خاک خاکی است که دارای زهکشی مناسب بوده و نفوذ پذیری آن باعث تهویه هرچه بهتر خاک ‌شود. کما اینکه نهال باید در زمین‌های آفتابگیر و بدون سایه قرار بگیرد زیرا آفتاب اول صبح و تابش مستقیم آن به درخت باعث کاهش رشد و شیوع قارچ‌ها شده می‌شود و در صورت سایه بودن می‌تواند درصد ریزش گل‌ها و میوه‌های جوان بادام را افزایش دهد.

نهال بادام مناسب مناطق سردسیری

به دلیل باغداری کم هزینه و کم دردسر نهال بادام بسیاری از باغداران مدرن و حرفه‌ای در مناطق کوهستانی به دنبال نهال بادام مناسب مناطق سردسیری هستند تا بتوانند از این نهال نیز سودآوری بالایی کسب کنند. نهال بادام تا ۳۵ درجه گرما و ۲۲ درجه سرما را می‌تواند تحمل کند و با دمای ۶ درجه می‌تواند از خواب زمستانی بیدار شود و رشد خود را آغاز کند. مسلماً هر رقمی برای مناطق کوهستانی مناسب نیست و می‌تواند باعث سرمازدگی و ریزش گل آن شود.

  • بادام آذرخوشه‌ای: نهالی دیرگل، زود بازده از سال اول کاشت با فواصل کاشت ۴ در ،۴ باردهی ۶ تن در هکتار و ۱۰ کیلویی برای هر درخت، نهالی قابل کاشت در خاک‌های رسی، شنی، گچی و لومی، پوست نیمه کاغذی و ارتفاع ۴ متر
  • نهال بادام تونو: نهالی ایتالیایی متعلق به منطقه پویی، دیرگل، مغزی بیضی شکل، نوک تیز کشیده و تیره رنگ، خودبارور، زود بازده دارای عمر ۸۰ سال، مناسب با ارتفاعات ۱۰۰ تا ۲۵۰۰ متری، رقمی سنگی با عملکرد ۶ الی ۷ تن در هکتار مقاوم به سرما و یخبندان

نهال بادام گرمسیری

از جمله ویژگی‌های بارز نهال بادام گرمسیری نیاز سرمایی بسیار کم و همچنین قدرت بالا در تحمل کم آبی، خشکی هوا، خشکی خاک، گرمای بسیار بالا است. این دسته از درختان گرمسیری معمولاً تا ارتفاع ۳۵ متر به صورت ساقه قائم رشد می‌کنند و برگ‌های تخم مرغ شکل سبز تیره رنگ و بزرگ دارند و مقاومت خوبی به کم آبی، بادهای گرم سوزان و تابش مستقیم آفتاب دارند.

  • نهال بادام فرانیس از جمله رقم‌های مربوط در منطقه گرمسیری است که مقاومت خوبی علی رغم دیرگل بودن به گرما و کم آبی دارد‌ باردهی ۴ تن در هکتار داشته، مناسب با ارتفاعات ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است. رقمی فرانسوی، پایه کوتاه، با فواصل کاشت ۴ در ۴
  • نهال بادام مامایی؛ نهالی زودگل مناسب برای مناطق گرمسیری و خشک است که تا ۶ تن باردهی در هکتار دارد و از ارتفاعات ۱۰۰ تا ۳ هزار متری قابلیت کاشت دارد. زودبازده از سال دوم کاشت

خرید نهال بادام

برای خرید نهال بادام باید در وهله اول نهالستانی را انتخاب کنید که مجوزها و تاییدیه‌های مربوطه را از جهاد کشاورزی اخذ کرده و دارای سابقه و همچنین کیفیت بالای نهال‌های تولیدی است و برای آن ضمانت برگشت، تضمین کیفیت، مرغوبیت در نظر می‌گیرد. نهالستان بزرگ و قدمت‌دار پالیز نهال با چندین دهه سابقه مستمر و معتبر انواع نهال بادام را با جدیدترین و به روزترین روش‌ها و استانداردهای تولیدی پرورش داده و با مناسب‌ترین قیمت نهال بادام آنها را عرضه می‌کند.

کارشناسان این مجموعه می‌توانند قبل از خرید در خصوص انتخاب رقم مناسب راهنمایی‌های تخصصی را در اختیار شما عزیزان قرار داده و نهال‌ها را با بسته‌بندی سالم، گواهی عدم آفات، قرنطینه استانی و ضمانت دو ساله به مقصد تعیین شده ارسال کنند.

جمع‌بندی

در این نوشتار با انواع نهال بادام و خصوصیات ژنتیکی و گیاهی آن آشنا شدیم و دانستیم که این نهال می‌تواند برای یک باغبانی هوشمند و سودآور بهترین گزینه باشد، زیرا نهالی بسیار مقاوم و با حساسیت‌های کم است.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09141832393

منبع: پالیز نهال – paliznahal.ir