می­‌دانیم که تغییر فصل­‌ها نتیجه­‌ی تغییر زاویه­‌ی تابش خورشید در طول یک سال است. اما روند گرم شدن و سرد شدن هوا لزوماً تابع تغییر زاویه­‌ی تابش خورشید نیست و بیشتر به نوع اقلیم آن منطقه برمی­‌گردد. شرایط آب و هوایی یک منطقه­‌ی جغرافیایی نظیر دما، رطوبت، فشار جوّ، باد، بارش و سایر مشخصه‌های هواشناسی در مدت زمان طولانی، اقلیم آن منطقه را می­‌سازند. به دانش مطالعه­‌ی اقلیم و مشخصات متوسط آب و هوایی در یک دوره­‌ی خاص اقلیم‌شناسی (Climatology) گفته می‌­شود. پس عوامل مؤثر بر اقلیم یک منطقه چیزی فراتر از صرفاً تغییر زاویه‌ی تابش خورشید در طول سال هستند. ارتفاع منطقه، وضعیت مورفولوژی و توپوگرافی منطقه، عرض جغرافیایی، نزدیکی و دوری به دریاها و آب­‌های آزاد، سطح آب زیرزمینی در منطقه، شیب دشت­‌ها در منطقه، ارتفاع بلندترین عوارض در منطقه، احتمال ابرناکی منطقه و بسیاری از عوامل دیگر در تعیین دمای آن منطقه و اینکه گرم­‌ترین و سردترین روزهای سال در آن منطقه، بیشتر بر چه ماهی منطبق شود مؤثر است.

اگر قرار بود تغییر زاویه­‌ی تابش خورشید تأثیر مستقیم بر اقلیم داشته باشد، می­‌شد نتیجه گرفت که مناطقی با عرض جغرافیایی یکسان بایستی دقیقاً وضعیت دمایی و اقلیمی مشابهی را داشته باشند، چون در روزهای مشابه از یک سال، خورشید با زاویه­­‌ی مشابهی به مناطقی با عرض جغرافیایی یکسان می­‌تابد. با در نظر گرفتن این فرضیه به شکل‌های این صفحه نگاه کنید. در اینجا می‌بینید که لزوماً تغییر عرض جغرافیایی منطقه با کیفیت اقلیم و متوسط دمای سالانه ۳۰ سال اخیر این مناطق همبستگی ندارد و عوامل متعدد و پیچیده‌ای در اقلیم‌شناسی منطقه مطرح هستند.

از طرف دیگر اگر جدول­‌های هوا و اقلیم‌شناسی تهیه شده در ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی در یک منطقه­‌ی خاص را در بازه­‌ی زمانی مثلاً سی ساله بررسی کنیم خواهیم دید که همیشه گرم­‌ترین روزهای سال در ماه امرداد و سردترین روزهای سال در ماه دی نیست (یک بار سال­‌ها پیش برای پروژه­‌ی ارزیابی زیست‌محیطی منطقه‌­ای در استان مازندران برای پرورش گونه‌­ای از ماهی، چنین بررسی اقلیم‌­شناسی را روی جداول ایستگاه‌­های سینوپتیک هواشناسی یک منطقه انجام دادم و دیدم گرم‎­ترین و سردترین یا پر بارش‌ترین و کم‌ بارش‌ترین یا سیل­‌خیز‌ترین و … روز سال در بازه‌­ی زمانی با دو تا سه ماه فاصله از هم برای یک منطقه می­‌تواند رخ دهد). از این رو شاید برای مثال بشود گفت در تهران در سال‌­های زیادی گرم‌­ترین روز سال در اواخر تیر یا اواسط امرداد رخ می‌­دهد، چون زاویه­‌ی تابش خورشید در این بازه­‌ی زمانی از سال در وضعیت به نسبت بالایی است، میزان رطوبت به کم‌ترین حالت خود می­‌رسد، وزش باد و احتمال بارش برای اقلیم تهران در این روز به کم‌ترین حد خود می‌رسد و در نتیجه­‌ی بسیاری از عوامل دیگر شرایط برای رقم خوردن گرم­‌ترین روز سال در تهران در اواخر تیر یا اواسط امرداد فراهم می‌شود.