همه چیز از آن جایی شروع شد که، ۵ هواپیمای نیروی دریایی وقتی می خواستند برای ماموریتی نمادین از فلوریدا به پورتوریکو و بعد به برمودا بروند ناگهان مرز بین اقیانوس و آسمان را گم کردند و پیام هایی برای برج مراقبت فرستادند. پیام هایی که محتوایش این بود: «دیگر هیچ خشکی نمی بینیم و قطب نماها یمان از کار افتاده است.» وقتی برج مراقبت از موقعیت آن ها سوال کرد، آن ها گفتند که ظاهرا گم شده اند و هیچ جهتی را تشخیص نمی دهند و بعد اعلام کردند که دریای سفیدی می بینند و کمک خواسته اند و بالاخره ارتباطشان با برج مراقبت قطع شد.

بعد از آن ماجرا آن طور که رسانه ها اعلام کردند هیچ اثری از قطعه شکسته شده، لکه های روغن، آثاری از اجسام شناور در آب و یا حتی تجمع مشکوکی از کوسه ها دیده نشد و این خطوط فرضی بین این چند جزیره عجیب و راز آلود، مثلث مرگ یا مثلث شیطانی نام گرفتند. چه کسی می داند شاید این مثلث حتی خیلی قبل تر از این هم قربانیانی گرفته باشد…

 

● ناگفته های دریای وحشت

 

این طور که معلوم است این مثلث از گذشته های دور در افسانه ها به عنوان یک مکان ترسناک شناخته شده بود و نام «آتلانتیس» که به معنای وحشت است هم به همین خاطر بر روی این مکان گذاشته شده است. حتما برایتان جالب است که بدانید این نام را اولین بار جناب افلاطون به کار برد!

افلاطون در نوشته هایش درباره جایی حرف می زند که در نقشه های خیلی قدیمی کره زمین وجود داشته است. او گفته در سرزمین آتلانتیس تمدنی زندگی بوده که از لحاظ داشتن نعمت های طبیعی کاملا ثروتمند بوده است. اما کم کم به خاطر بی ایمانی و غارت سرزمین های دیگر در آن جا توفان و سیل و زمین لرزه بزرگی به طور هم زمان آمده است که یک شبانه روز ادامه داشته و بعد هم جزیره را درون خود فرو برده و دیگر کسی سرزمین آتلانتیس را ندیده است. افلاطون گفته که دیگر نمی شده از آن اقیانوس عبور کرد چون سه نیروی بزرگ طبیعت یعنی آب و باد و خاک، آتلانتیس را نابود کرده بودند.

 

دقیقا مشخص نیست این گفته های افلاطون سخنانی بوده که از دریا نوردان شنیده و یا افسانه ای است که برای توجیه برمودا به سراغش می رویم، اما باید این را دانست که قبل از تقسیم قاره ها به شکل امروزی، قاره ای با نام آتلانتیس در نقشه ها وجود داشته است. اما این را که به زیر دریا رفته و دفن شده و یا در تقسیم قاره ها تکه تکه شده کسی نمی داند.

البته زمین شناسان در این باره عقیده دارند که اتفاق افتادن این پدیده در طبیعت از لحاظ علمی قابل امکان است و حتی گفته اند ممکن است زلزله های شدیدی در اقیانوس رخ دهد و خشکی را ببلعد و بعد ها دوباره آن خشکی سر از آب بیرون آورد.

 

بعد از ماجرایی که افلاطون نوشته است،کریستف کلمب اولین کسی بوده که متوجه این دریای ناشناخته و حوادث عجیبش شده است. او روی عرشه کشتی سانتاریما در سال ۱۴۹۲دو ساعت بعد از غروب آفتاب آب های سفیدی دیده است و بعد قسمتی از مثلث یعنی باهاما را دیده است درخشندگی آب های سفید چیزی است که کریستف کلمب را متعجب کرده است.

جالب است که هر وقت از مثلث برمودا و پدیده های آن حرف به میان می آید از درخشندگی آب های سفید هم صحبت می شود. حتی فضا نوردان آپولو ۱۲درخشندگی این آب ها را به عنوان آخرین نور قابل دیدن از زمین مشاهده کرده اند

 

● برمودا و حوادثش

 

مثلث برمودا بخشی از اقیانوس اطلس و در سواحل جنوب شرقی آمریکا قرار دارد، رأس آن در برمودا و انحنایش به سمت فلوریدا است و از پورتوریکو می گذرد و دریای سارگاسو را شامل می شود و باز به برمودا می رسد. اگر بخواهیم شکلی برای آن در نظر بگیریم بهتر است بگوییم بیشتر شبیه یک بیضی است نه یک مثلث. کشتی ها و هواپیماها آن طور که در پیام ها خود اعلام کرده اند با نزدیک شدن به این محدوده چیزهای عجیب و غریب زیادی دیده اند، مثلا دیده اند که آسمانی که تا چند لحظه پیش صاف و آفتابی بوده ناگهان مه آلود و سبز رنگ شده و دریای آرام یک دفعه مواج و متلاطم شده و خشکی ها هم از نظر آن ها غیب شده اند.

قطب نماها با چرخش مداوم ناگهان از کار افتاده اند و دیگر هیچ(!)

 

حتی بعضی از پیام هایی که از هواپیما ها و یا کشتی ها برای در خواست کمک بوده خیلی عجیب تر از این هاست، مثلا آن ها ادعا کرده اند که نورهای عجیب و ناشناخته ای از میان ستارگان آسمان به طرف زمین دیده اند که مثل یک خط، رابط آسمان و زمین بوده است. بعضی دیگر هم در پیام های خود گفته اند که توده ای سیاه و خیلی بزرگ از کف اقیانوس بالا آمده است و بعد ارتباطشان قطع شده و نتوانسته اند درباره اش بیشتر توضیح دهند!

● یک داستان عجیب دیگر

علاوه بر داستان های رمز آمیز برمودا حوادث عجیب دیگری هم در قسمت های دیگری دیده شده که یکی از آن ها حادثه اختلال زمانی در میامی است.

 

برای این اتفاق شگفت آور که برای یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه میامی رخ داد هم مثل حوادث برمودا توجیه قطعی و علمی وجود ندارد.

این هواپیمای مسافربری که برای فرود آمدن در باند آماده بود با رادار مرکز کنترل هوایی ردیابی می شد اما ناگهان به مدت ده دقیقه از صفحه رادار ناپدید شد و بعد دوباره ظاهر شد. هواپیما بدون هیچ حادثه ای توانست فرود بیاید، وقتی افراد مسئول در فرودگاه این اتفاق را برای خلبان و کادر پرواز تعریف کردند ابراز تعجب کردند و گفتند که برایشان هیچ اتفاقی در این مدت نیفتاده است ولی اتفاق غیر منتظره دقیقا این جا بود که ساعت های همه آن ها درست ده دقیقه از زمان واقعی عقب تر بود در حالی که هواپیما ۲۰دقیقه قبل از این، وقت اصلی را کنترل کرده بود و هیچ اختلاف زمانی وجود نداشت! بعد از این ماجرا خیلی ها به مطالعه درباره این پرداختند که آیا ممکن است مثلث برمودا و جایی شبیه آن اجسام را به ابعاد زمانی و مکانی دیگر منتقل کنند.

 

● راز برمودا: طبیعی

 

دانشمندان و کسانی که به دنبال پاسخی برای راز برمودا هستند هرکدام به نتایج مختلفی رسیده اند که شاید به هیچ وجه شبیه هم نباشد. تا حالا هم معلوم نشده که کدامشان درست می گویند. تعدادی از نظریه هایی که راز برمودا را طبیعی می دانند و آن را توجیه می کنند در این جا آورده ایم:

جزر و مد ناگهانی آب دریا در اثر زلزله در اعماق دریا، وزش باد های شدید و اختلالات جوی، آتشفشان هایی در دل زمین که باعث انفجار هواپیماها می شوند، بعضی از این توجیه هاست. عده دیگری هم فکر می کنند که گرداب و گردباد باعث سقوط و نابودی هواپیماها وکشتی ها شده و عده ای دیگر هم اختلالات امواج الکترو مغناطیسی و یا تاثیر عجیب جاذبه را علت حوادث می دانند. اما همه دلیل های طبیعی فقط می توانند بخشی از این ماجرا را توجیه کنند و هیچ کدام پاسخی برای این ندارند که چرا کشتی ها و هواپیماها ناپدید می شوند و هیچ چیز از خود باقی نمی گذارند، حتی تکه ها و یا قطعات کوچکی از آن ها هم پیدا نمی شود.

 

بعضی از دانشمندان دلیل های قابل قبول تری آوردند که بخشی از راز مثلث را روشن می کند اما هرگز نمی تواند پاسخ کاملی به همه این سوال بزرگ و شگفت آور بدهد.

مثلا نظریه ای وجود دارد که می گوید در آن قسمت از اقیانوس، میزان گاز متان خیلی زیاد است و اگر شرایط مناسب باشد این گاز با آب مخلوط شود و گاز هیدرات متان را به وجود می آورد ویژگی مهم این گاز این است که حباب هایی در سطح آب ایجاد می کند و باعث کم شدن چگالی آب می شود و اگر در این نقطه کشتی قرار بگیرد در آب فرو می رود و احتمال غرق شدنش زیاد است. اگر هم این گاز با هوا ترکیب شود قابل اشتعال و باعث آتش گرفتن هواپیماها می شود. این نظریه ایراد هایی هم دارد مثلا این که چرا هرگز انفجار هواپیمایی دیده یا گزارش نشده است و خیلی از سوالات دیگر که بی پاسخ می ماند.

 

تعدادی از دانشمندان هم راز برمودا را در جریان های آب گرم گلف استریم دانسته اند. وجود جریان آب گرم در جهت گردش عقربه های ساعت در دریای سارگاسو با جهش در ساحل فلوریدا به سمت عرض شمالی می رود و این حرکت باعث کشیده شدن اجسام به سمت داخل برمودا می شود. آن هایی که به این نظریه اعتقاد دارند می گویند وجود میکرو و ماکرو گودال هایی که در این ناحیه است باعث به هم ریختگی جاذبه ای و مغناطیسی شده و دستگاه ها و همچنین بدن انسان را از کار می اندازد.

● راز برمودا: غیر طبیعی

معمولا وقتی نمی توانیم با علت های طبیعی و علمی موضوعی را توجیه کنیم به سراغ علت هایی می رویم که خیلی وقت ها خود آن علت ها را درست نمی شناسیم و این کار باعث می شود بیشتر گیج شویم. البته همه آدم ها از شگفت زده شدن خوششان می آید و از این که برای سوال های بی پاسخ جواب هایی پیدا کنند که خودشان سوال هستند هم بیشتر خوششان می آید! مثلا همین راز برمودا را به چیزهایی وصل کرده اند که بیایید و ببینید! بعضی ها گفته اند در مثلث برمودا یک آهن ربای بزرگ وجود دارد که همه چیز را به طرف خودش می کشد، بعضی های دیگر فکر می کنند نحوه قرار گیری ماه در آسمان باعث ناپدید شدن هواپیماها می شود، عده ای می گویند مردم گمشده سرزمین آتلانتیس از زیر دریا بیرون آمده اند و…

 

این وسط عده زیادی جریان ناپدید شدن ها را به گردن موجودات فضایی می اندازند که با بشقاب های پرنده خود به زمین می آیند و برای تحقیقاتشان(!) هواپیماها و کشتی ها را می دزدند. یک عقیده عجیب الخلقه دیگر هم وجود دارد که قبل از کشف لیزر بومیان سواحل اقیانوس اطلس از کانی مثل کریستال به عنوان منبع انرژی و قدرت استفاده می کردند و این باعث شده که نوعی نیروی شیطانی از آن آزاد شود و…

تعدادی از کسانی که به تخیل علاقه دارند و حتی بعضی از دانشمندان معتقدند که مثلث دریچه ای است به بعد مکانی و زمانی دیگر، یعنی با قرار گرفتن در این منطقه به گذشته یا آینده و در مکانی نامعلوم منتقل می شوید و احتمالا راه برگشتی به دنیای اصلی خود پیدا نمی کنید.

 

عده ای هم حرف هایی درباره آب های سفید می زنند و این که جزیره خضرا همان برموداست. به هر حال همیشه سوالات بی پاسخ دست مایه ای برای بعضی ها قرار می گیرد تا هر آن چه که می خواهند را بدون تحقیق و بررسی اعلام کنندکه گاهی بی پایه و اساس است.

● شاید هم رازی در کار نباشد

بعضی ها درباره راز برمودا نه به عوامل و علت های طبیعی اعتقاد دارند و نه به عوامل و علت های غیر طبیعی، بلکه آن ها معتقدند که اصلا هیچ رازی در کار نیست و ممکن است همه چیز به خاطر فعالیت های انسانی باشد. یعنی وجود نیروگاه های عظیم زیر زمینی برای تولید نوعی انرژی و یا فعالیت های آزمایشگاهی خیلی بزرگ علمی که باعث برهم زدن توازن آب و هوایی شده است.

البته هیچ کدام از این ها تا الان اثبات نشده است. لارنس دیوید کوشچه محقق دانشگاه آریزونا در سال ۱۹۷۵ کتابی نوشت با این عنوان «اسرار برمودا بر ملا شد» او در این کتاب دلیل های زیادی برای بیشتر اتفاقات مثلث مرگ آورد و گفت که همه چیز زاییده بزرگ نمایی های رسانه ها و دادن اطلاعات غلط به مردم است. سه مورد از توضیحات کوشچه را با هم بخوانیم:

 

۱)گفته می شود تعداد کشتی هایی که در منطقه مثلث فرضی مفقود می شوند از بقیه قسمت های اقیانوس بیشتر است در حالی که با بررسی مشخص می شود که به هیچ وجه این طور نیست.

۲) اگر برای ناپدید شدن هواپیماها و کشتی ها به دنبال دلیل باشیم، می توانیم به توفان های گرمسیری و استوایی خیلی خطرناک این منطقه اشاره کنیم که هرگز مورد توجه رسانه ها قرار نگرفته است.

 

۳) خیلی از حوادثی که به عنوان ناپدید شدن شایع شده است در واقع اصلا حقیقت نداشتند. اسراری که از زبان بعضی ها به شکل افسانه و راز مطرح می شود عمدا یا سهوا تصورات نادرست و غیر علمی هستند و یا از روی احساسات و با بزرگ نمایی همراه بوده اند. مثلا قضیه گم شدن خیلی از کشتی ها کاملا ساختگی بوده است و چند روز بعد از این خبرها کشتی مفقود شده (!) در بندر دیگری دیده شده که به راه خود ادامه می داده است. کوشچه در کتابش گفته است همین حالا هم در منطقه برمودا و جزایر اطرافش تعداد قابل توجهی کشتی و هواپیما در حال عبور و جابه جا کردن مسافر و بار هستند اما خبری از ناپدید شدن و حوادث عجیب دیگر نیست. اما چرا؟

به هر حال با همه این دلیل های طبیعی و غیر طبیعی که تا حالا مطرح شده هنوز راز اصلی مثلث را کسی نمی داند. همه دلیل ها در حد یک فرضیه باقی مانده اند و راز آرامگاه اقیانوس اطلس سر جای خود باقی است.

گردآوری: پرشین آکادمی

مثلث برمودا از اسطوره تا واقعیت