تابستان یکی از بهترین فرصت های ممکن برای انجام دادن بسیاری از کارها برای دانش آموزان است. استفاده از این فرصت می تواند در شاینده تحصیلی هر شخصی موثر باشد. بنابراین اگر بتوانید با یک برنامه منظم از این فرصت استفاده کنید، از رقبای خود سبقت می گیرید.

در تابستان درس بخوانیم یا تفریح کنیم؟

یکی از سوالاتی که اغلب دانش آموزان دارند، این است که در تابستان چه کاری انجام دهند. آیا می توان هم مطالعه کرد و هم تفریح. یا اینکه انجام این دو کار در کنار هم ممکن نیست. در واقعیت شاید سخت به نظر برسد که هر دو کار متضاد با هم را در این سه ماهه سال انجام دهید. اما اگر یک برنامه جامع و منظم داشته باشید، قطعا هر دوکار انجام پذیر است. اما برای این کار باید یک سری زمان بندی خاص را داشته باشید.

چطور برای تابستان زمانبندی کنیم

همه چیز وابسته به یک زمانبندی مناسب است. اگر شما بتوانید با توجه به شرایط زندگی که دارید، یک زمانبندی مناسب داشته باشید نصف بیشتر راه را رفتید. پس حتما این موضوع را در نظر بگیرید که بخش اصلی کار شما مربوط به همین کار است. البته پیشنهاد ما این است که از راهنمایی های یک مشاور هم کمک بگیرید.

چون مسئله اجرا کردن یک برنامه با ساخت آن کاملا متفاوت است. چیزی که بیشترین اهمیت را دارد این است که چطور از زمان استفاده کنید. دانش آموزان زیادی هستند که در طول روز تفریحات چندانی هم ندارند اما مطالعه هم نمی توانند داشته باشند.

برنامه درسی برای تابستان

اگر تصمیم خود را برای درس خواندن در تابستان گرفتید، پس باید یک برنامه دقیق هم داشته باشید. با استفاده از برنامه ریزی درسی تابستان می توانید بهترین بهره ممکن را ببرید. در این صورت هم از تفریحات خود لذت می برید و هم مطالعه با نظم بیشتری خواهید داشت.
حقیقت موضوع این است که نمی توان برای تمام دانش آموزان فقط یک برنامه ریزی خاص تعریف کرد. زیرا شرایط زندگی و تحصیلی هر دانش آموز کاملا متفاوت است. پس بهتر است که برای این کار به یک مشاور خوب مراجعه کنید. در ادامه یک مرجع بسیار خوب هم معرفی می کنیم.

عذاب وجدان درس یا لذت از مطالعه

این دو احساس هر کدام از مهم ترین حس هایی هستند که هر دانش آموزی دارد. در واقع یا از مطالعه لذت می برید و یا عذاب وجدان نخواندن آن را دارید. حالا که اختیارش با شماست، پس بهتر است خودتان انتخاب کنید که کدام بهتر است. اگر دقیقا با برنامه ریزی پیش بروید، می توانید هم از درس خواندن لذت ببرید و هم تفریحات تابستانی را از دست ندهید. به طور خلاصه اگر یک برنامه جامع نداشته باشید، کار برایتان بسیار سخت می شود. در این شرایط هیچ چیز برای شما لذت بخش نیست. نه با تمرکز درس می خوانید و نه از ته دل تفریح می کنید.

برنامه تابستانی برای جبران کم کاری ها

اگر در طول سال تحصیلی گذشته به خوبی درس نخواندید و در کسب معدل موفق نبودید، نگران نباشید. حالا وقت این است که در تابستان آن را جبران کنید. اما لازم نیست با شدت چندانی انجامش دهید. فقط کافی است که روزانه چند ساعت را به درس خواندن اختصاص دهید تا اثرات فوق العاده آن را ببینید.

صبح که بیدار شدید سعی کنید که چند صفحه کتاب را بخوانید و بعد از آن به سراغ کارهای شخصی خود برسید. سپس در انتهای شب مجددا یک مطالعه به سبک مرور درسها داشته باشید. این کار را اگر هر روز انجام دهید، قطعا سطح درسی خود را هم بیشتر می کنید.

برنامه تابستانی شاگرد زرنگ ها

در حالت دیگر اگر سال تحصیلی قبل را به خوبی مطالعه کردید، حالا وقت این است که برای سال تحصیلی جدید آماده شوید. مهم نیست که در چه پایه تحصیلی هستید. حالا می توانید درس هایی که هنوز با آن مواجه نشدید را بخوانید. زمانی که این کار را به خوبی انجام دادید، می توانید با دست پر به سراغ ماه مهر بروید. البته شاید با خود فکر کنید که چرا باید به استقبال سال جدید برویم؟ به دلیل اینکه شما با این کار، هم آمادگی سال قبل خود را حفظ می کنید و هم برای کتاب های جدید آماده هستید.

برنامه کنکوری تابستانی

هرچند که تاثیر کنکور در چند سال گذشته کم شده، اما هنوز هم تاثیر آن بسیار زیاد است. پس برای اینکه در این ماراتن سنگین برنده شوید باید یک برنامه تابستانی کنکوری داشته باشید. با مراجعه به مشاوره کنکور می توانید از تجربیات آنها استفاده کنید تا بهترین عملکرد خود را انجام دهید‌.

اما به یاد داشته باشید که تنها برنامه ریزی لازم نیست. بلکه باید بتوانید به خوبی آن را اجرا کنید. پس قبل از اینکه مشاور یک برنامه را برای شما طرح کند، سعی کنید که توانایی واقعی در مطالعه و یا موارد دیگر را نیز مطرح کنید. در غیر این صورت با یک‌ مطالعه خارج از توان، دچار خستگی‌ سریع می شوید.

در تابستان چه بخوانیم؟

بحث زمانبندی یک موضوع است و بحث اینکه چه درس هایی را بخوانید یک بحث دیگر است. اینکه دقیقا چه کتاب هایی را بخوانید به خود شما بر می گردد. اگر در یادگیری درس های گذشته خود دچار مشکل هستید، پس در تابستان زمان خوبی برای جبران است. در این شرایط، خواندن کتاب های سال قبلی در اولویت است.

یعنی در طول روز بیشتر زمان مطالعه خود را به سال قبل اختصاص دهید. اما اگر سال قبل را به خوبی پشت سر گذاشتید، باید درس های سال جدید را بخوانید. با این سبک مطالعه، سال تحصیلی جدید بسیار راحت تر می شود.

تاثیر مطالعه تابستانی در آینده تحصیلی

همان طور که گفتیم درس خواندن در تابستان اثرات مثبت زیادی دارد که شاید بیشتر آن را در آینده ببینید. برای همین می توانید از همین حالا برای آن سرمایه گذاری کنید. فرض کنیم که شما حالا دانش آموز پایه دهم هستید و می خواهید برای آینده درسی بهتر، تابستان را به مطالعه اختصاص دهید.

با این کار شما به چند نکته مهم دست پیدا می کنید. اول اینکه هنگام توضیحات معلم برای یک درس خاص، احتمال اینکه دچار سردرگمی شوید بسیار کم است. دومین نکته مربوط به داشتن آمادگی برای کنکور در آینده است. دانش آموزی که تابستان را به مطالعه اختصاص می دهد، قطعا زمان بیشتری هم برای کنکور خواهد داشت.

کلام آخر

نباید به تابستان به عنوان یک فصل سرگرمی مطلق نگاه کنید. در این سه ماه که درگیر مدرسه نیستید، بهترین زمان ممکن برای پیشرفت در بسیاری از زمینه ها است. اینکه چطور می توان در تابستان هم مطالعه و هم تفریح داشت، یک بحث کاملا پیچیده است. پس بهتر است که این موضوع را با مشاور خود مطرح کنید تا بهترین راهکار ممکن را برای شما ارائه کند.