تاریخچه برند HP – برای انتخاب نام شرکت HP و PH سکه ای به هوا انداختند. در سال 1939 میلادی، فقط با سرمایه 538 دلار و در محل گاراژ، فعالیت این شرکت آغاز شد،

ویلیام (بیل) هیولت و دیوید پاکارد هر دو دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه معتبر استنفورد بودند. دو دانشجوی ممتازی که از قضا در کلاس درس پروفسور «فرد ترمن» استاد برجسته استنفورد با هم آشنا شدند و تحت نظارت و هدایت او قرار گرفتند. آنها در سالهای پایانی دانشگاه بر روی ساخت منبعی ساده، اما دقیق از سیگنال های فرکانس پایین، یعنی نوسان ساز صدا، کار می کردند؛ همان چیزی که بعدها در مقام اولین محصول شرکت آنها به بازار عرضه شد. گرچه پس از فراغت از تحصیل، دیوید پاکارد مدتی در جنرال الکتریک مشغول به کار شد، دوباره نزد پروفسور ترمن برگشت و در آزمایشگاه او کارش را از سر گرفت. چندی بعد هم با توصیه و تشویق او، همراه با دوست صمیمی و هم دوره ای اش، ویلیام هیولت کسب و کار تازه ای راه اندازی کرد. آنها برای انتخاب نام شرکت  HP و PH سکه ای به هوا انداختند. بدین ترتیب بود که در سال 1939 میلادی، فقط با سرمایه 538 دلار و در محل گاراژ، فعالیت این شرکت آغاز شد، شرکتی که امروزه در سطح بین المللی، مدرن ترین تجهیزات فناوری اطلاعات را تولید می کند.

هیولت و پکارد برای شروع فعالیتشان، گاراژ منزل اجاره ای خود را به کارگاه تبدیل کرده و ساخت تجهیزات الکترونیکی را شروع کردند. این گاراژ آن قدر کوچک بود که اگر یک ماشین در آن پارک می شد، آن دو باید کار را متوقف می کردند!

این گاراژ، که محل تولد شرکت HP است همچنان حفظ شدہ و امروزه، خاستگاه و نماد تاریخی محل تولد درہ سیلیکون، بزرگترین منطقه فناوری کالیفرنیا و قطب صنعت الکترونیک در دنیا به شمار می آید. در حقیقت ، HP اولین شرکت درہ سیلیکون بود و اولین مشتری آنان هم استودیوهای  والت دیسنی بودند. این استودیوها هشت نوسان ساز را برای توسعه سیستم ابداعی صوتی خود در فیلم “فانتاسیا” خریداری کردند.

در حال حاضر، شرکت HP ابلاعات زیادی را در زمینه محصولات مختلف نظیر ژنراتورهای نوسان ساز و سایر تجهیزات الکترونیکی به نام خویش ثبت کرده است. این شرکت در طول شصت سال اخیر، محصولات متنوع فراوانی را به بازار عرضه کرده است؛ از آن جمله، می توان به ابداع و عرضه انواع چاپگر لیزری جوهرافشان در دهه هشتاد میلادی و ابداع و عرضه رایانههای شخصی «صفحه تماسی» اشاره کرد. علاوه بر این موارد، شرکت HP دارای توانایی بالا در راهبری خوب کارکنان و تأثیر مثبت بر اجتماع است. از این رو، به عنوان مدلی موفق از مدیریت شرکت مطرح است. از همان ابتدا، این مدل موفق در کسب وکار و رسیدن به فرمولی جذاب برای موفقیت، الگوی تمام عیار سایر شرکتهای دره سیلیکون شد. در حقیقت، بسیاری از شرکتهایی که امروزه در زمینه کسب و کار رایانه ای فعالیت می کنند به دست افرادی اداره می شوند که در شرکت HP رشد کرده اند و راه و روش هیولت وپکارد را می شناسند؛ از آن جمله، می توان به استیووزیناک یکی از کارکنان HP اشاره کرد، که اساس مدل رایانه اپل I را به HP پیشنهاد کرد و سپس از شرکت جدا شد. نمونه دیگر هم استیو جابز است که شرکت رایانه ای اپل را تأسیس کرد. مدل مدیریتی و راهبردی HP که متکی و متعهد به نوآوری، مشتری مداری و ارتباطات است «راه HP» نامیده می شود. این مدل با بیش از شصت سال فعالیت و تغییرات مداوم، هنوز هم موفق باقی مانده است؛ اما در این مدت، شرکتهای بسیاری درهم شکسته شده اند.

اصول این رویکرد مدیریتی در میراث مکتوب دیوید پاکارد بیان شده است؛ یعنی، در کتاب «راه HP: چگونه هیولت و من شرکت خود را ساخته ایم؟»

پایه های این مدل عبارت اند از:
– اعمال مدیریت با حضور در محل اجرای فعالیتها و نظارت بر آنها
– تمرکز بر رضایت کارکنان به عنوان منبع موفقیت شرکت
– وجود ارتباطی باز و کارآمد بین مدیران و کارکنان

به هر روی، هیولت و پاکارد با فکر و همت والایشان در راه تأسیس و ادارہ شرکت HP، محیطی منحصربه فرد افریدند تا همگان باور کنند که می توان کار را از شرکتی کوچک آغاز کرد و با آموزش مناسب کارکنان، آن را به شرکتی بزرگ و موفق مبدل ساخت. آنها همواره سعی می کردند که محصولی با کیفیت عرضه کنند و فرهنگ صداقت را در عرصه سازمان گسترش دهند و ایده هایی جدید بیابند. در نتیجه این تفکر، اکنون بیش از ۳۰٪ نمونه ها و تجهیزات جدید صنعت رایانه حاصل تولیدات شرکتهای هستند که در این فضا رشد یافته اند؛ فضایی که بیش از شصت سال عرصه شدید رقابتها بوده است .

در سال ۱۹۱۲ میلادی، دیوید پاکارد در کلرادو زاده شد. پدرش وکیل بود و مادرش معلم دبیرستان و هر دو نیز تحصیل کرده دانشکده کلرادو. پاکارد خیلی زود علاقه مندی اش را به علم و مهندسی نشان داد؛ ان هم در تجربه منفجر کردن اشیا! به همین دلیل، یک بار نزدیک بود که انگشتان خود را از دست بدهد! پس از آن آرام تر شد و به ساخت رادیوهای دستی روی آورد که تجربه ای ایمن تر به حساب می آمد. در دبیرستان نیز در همه چیزبرتر بود؛ از انجام دادن تکالیف مدرسه گرفته تا ورزش و رهبری. در طول چهار سال رئیس کلاس بود؛ رئیس مرکز بسکتبال و فعال و پیروز در انواع ورزش های دو و میدانی. او ریاضی و علوم را بهتر ازمعلمانش می دانست .

در سال ۱۹۳۰ در رشته مهندسی برق دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل شد. در آن جا به فعالیتهای ورزشی ادامه داد و مرد سال رشته فوتبال و بسکتبال دانشگاه شد؛ اما در اواخر دانشگاه، ناگهان ورزش را کنار گذاشت و بیشتر بر روی درس تمرکز کرد. سپس در دانشگاه با دانشجوی دیگری در رشته مهندسی برق، یعنی ویلیام هیولت، آشنا شد. آنها هر دو از دانشجویان ممتاز پروفسور ترمن بودند و البته همین اشنایی به تاسیس شرکت HP انجامید. او همواره دو واقعه را در زندگی خود مؤثر میدانست. اولین واقعه در سال ۱۹۲۹ میلادی رخ داد و آن، حضور در تور آشنایی با دانشگاه استنفورد بود که تصمیم پاکارد را برای ورود به این دانشگاه راسخ کرد. دومین واقعه آشنایی با پروفسور ترمن در دانشگاه بود. در این رابطه، پاکارد میگوید: «این فرد بود که آتش علاقه مرا به الکترونیک شعله ور ساخت و هم او بود که بعدها منوهیولت را تشویق کرد که به دنبال کسب وکاری برای خودمان برویم.»

وی پس از فراغت از تحصیل، چند سالی را در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار شد؛ ان هم با درامد ماهیانه نود دلار! در نتیجه، هنگامی که در سال ۱۹۳۸ میلادی، این شغل را رها کرد و با درآمد حاصل از پژوهش به مبلغ ۴۲ دلار در ماه به آزمایشگاه ترمن در استنفورد برگشت همه او را احمق خواندند؛ اما یک سال بعد، یعنی در ۱۹۳۹ میلادی، در مقام رئیس هیئت مدیره بازنشسته شد، پستی که ۲۷ سال در آن حضور داشت و از آن پس با احترام کامل در مقام مدیر افتخاری شرکت از او یاد می کردند.

ویلیام هیولت در سال ۱۹۱۳ میلادی در میشیگان به دنیا امد؛ اما بیشتر عمرش را در سانفرانسیسکو گذراند. پدر هیولت پزشک بود و در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد تدریس میکرد تا این که در دوازده سالگی او را از دست داد. هیولت می گوید: «اگر پدرم زنده بود به سمت حرفه پزشکی می رفتم، زیرا علاقه زیادی به پزشکی داشتم” در سال ۱۹۴۳ میلادی، به دانشگاه استنفورد رفت و ضمن اخذ لیسانس هنر از این دانشگاه، مدرک مهندسی برق را از دانشگاه MIT نیز گرفت. در سال ۱۹۳۹ میلادی، نیز با درجه فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد. در سالهای آخر تحصیلی، در استنفورد با دیوید پاکارد آشنا شد و همین آشنایی زمینه تاسیس شرکت HP را فراهم آورد. هیولت تا سال ۱۹۸۷ میلادی، به صورت فعال در عرصه مدیریت شرکت فعالیت می کرد و در این زمینه حضور داشت. البته در زمان جنگ جهانی دوم در مقام افسر به خدمت وظیفه رفت و در بخش الکترونیک مشغول شد. بلافاصله پس از جنگ نیز هدایت تیمی را بر عهده گرفت که به دنبال بررسی و بازرسی صنعتی ژاپن بودند. در سال ۱۹۸۷ میلادی، هیولت بازنشسته شد؛ اما در مقام مدیر افتخاری با حضور در دفتری که دهه ها در آن کار کرده بود ارتباطش را با شرکت ادامه داد .

طی سالها همکاری و همراهی این دو نفر در شرکت HP، هیولت بیشتر مسئولیت حوزه های فنی و فناوری را بر عهده داشت و پیکارد در حوزه های اداری و مدیریتی شرکت مشغول به کار بود. او در این سالها در توسعه سازمانهای مختلفی در صنعت الکترونیک مشارکت داشت. در سال ۱۹۸۵ میلادی، بالاترین نشان علمی، یعنی مدال دانش، را از دست رئیس جمهور دریافت کرد. علاوه بر آن، سیزده دانشگاه معتبر درجه دکترای افتخاری را به او اهدا کردند.

هیولت در ماه ژانویه سال 2001 میلادی در گذشت