امروز شنبه ՝ 1396/09/04    ■ Sat, Nov 25, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آموزش واژه‌گزینی در رادیو فرهنگ
واژه‌گزینی در حوزه‌های علمی و فنی و هنری اصول و ضوابطی دارد که آشنایی با آن‌ها برای علاقه‌مندان به زبان فارسی جذاب و آموختنی است. ازاین‌رو، به کوشش رادیو فرهنگ، سلسله‌گفتارهای دکتر غلامعلی حداد عادل در درس «کلیات و کارگاه واژه‌گزینی» که در نیم‌سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مقطع کارشناسی ارشد رشتة واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی تدریس شد، ضبط و برا ...

بازدید استادان افغانستانی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، هفدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، هیئتی از کشور افغانستان، متشکل از استادان زبان و ادبیات فارسی و رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور، میهمان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. آقایان دکتر اسدی، رئیس دانشگاه آموزش‌وپرورش کابل؛ دکتر عاکف جهاد، رئیس دانشگاه خصوصی راه سعادت در تخار؛ دکتر طالقانی، رئیس بنیاد نخبگان افغانستان؛ دکتر ی ...

الزام هیئت دولت به رعایت قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی بیگانه»
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب دکتر حسن روحانی، قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» را یادآوری کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه که مربوط به مصوبۀ تیرماه هیئت دولت دربارۀ تعیین تعرفۀ خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی و غیردولتی است، ایراد وارد بر این مصوّبه در به‌کارگ ...

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی زبان فارسی (در جايگاه زبان علم) با عنوان «کارسوق واژه‌گزینی»
جمعه و شنبه، دوازدهم و سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان (سمپاد) وزارت آموزش‌وپرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نخستین کارسوق واژه‌گزینی را، با شرکت دانش‌آموزان منتخب پایۀ دهم دبیرستان‏های دورۀ دوم پرورش استعدادهای درخشان شهر تهران، برگزار کردند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۶/۵/۳۰ - ۱۲:۰۶
بازنمایی وقایع دفاع مقدّس در داستان‌های کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیّت‌های داستان‌مصوّر (کمیک‌استریپ)
 
راضیّه خوش‌ضمیر (دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلان) 
 
چکیده: هنر کمیک‌استریپ، که نوعی تصویرسازی برای روایت داستان است، ‌پل ارتباطیِ مؤثّری میان اثر و مخاطب به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. نسل کودک و نوجوان از جمله قشرهای اجتماع هستند که هیچ تصویری از دوران دفاع مقدّس ندارند؛ ‌غیر از آنچه می‌شنوند، می‌خوانند یا تصاویر مستندِ آن را در رسانه‌ها مشاهده می‌کنند. به همین دلیل، لزوم پرداختن به این شیوه اهمّیّت بسزایی دارد. در این مقاله، با روشِ توصیفی‌ـ‌تحلیلی، به ظرفیّت‌های این نوع آثار به‌ویژه در بیان وقایع جنگ پرداخته و، همچنین، علل کم‌توجّهی به این آثار در کشورِ ما بررسی می‌شود. سپس، چند نمونه از آثار داستان‌مصوّر (کمیک‌استریپ) به‌ منظور شناخت این‌گونه آثار معرّفی می‌شود. 
 
کلیدواژه‌ها: ادبیات دفاع مقدّس، ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌مصوّر (کمیک‌استریپ)، داستان ‌کودکان.
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی