امروز چهارشنبه ՝ 1396/06/29    ■ Wed, Sep 20, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آیین‌نامۀ نهایی جایزۀ فرهنگستان به مطبوعات
رسانه‌ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تأثیرگذاری خود می‌توانند در نگاهبانی از زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی‌بدیل ایفا کنند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با نگاهی به جایگاه رسانه‌ها در پاسداری از زبان و ادب فارسی، از سال ۱۳۹۲بر آن شد تا با استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابیِ مطبوعات از حیث رعایت قواعد و ض ...

پیام دکتر حداد عادل به دوازدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، پانزدهم شهریورماه ۱۳۹۶، دوازدهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، با حضور استادان برجسته و پژوهشگران حوزۀ زبان و ادب فارسی، در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز به کار کرد. آشنایی با پژوهش‌های جدید در گسترۀ زبان و ادب فارسی، گفت‌وگو و تبادل نظر در عرصه‌های گوناگون زبان و ادب فارسی، ترغیب پژوهشگران جوان به ژر ...

رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی در تاجیکستان
جمعه، بیست‌وچهارم شهریورماه ۱۳۹۶، مراسم رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی به چهار زبان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشمندان ایرانی و تاجیکی، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.

استاد موسی اسوار، عضو پیوستۀ جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی
بر اساس مادۀ ۴ اصلاحی اساسنامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای فرهنگستان می‌تواند با شرایط مذکور در مادۀ ۳ اساسنامه، اعضای پیوستۀ ایرانی فرهنگستان را انتخاب و جهت صدور حکم به رئیس جمهوری معرفی کند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۶/۵/۳۰ - ۱۱:۵۶
نمودهای گفتمانی طنز در شهر شفیعی کدکنی در مبارزه با استبداد پهلوی
 
علی صفایی سنگری (دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان)
علی علیزاده جوبنی (دانشجوی دكتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان) 
 
چکیده: طنز، به عنوان یک گونۀ ادبی، قابلیّت آن را دارد كه در بافتی ایدئولوژیک برای تأمین مقاصد گفتمانی به كار گرفته شود. در این مقاله، کارکرد گفتمانی طنز در شعرهای مبارزه‌محور محمّدرضا شفیعی کدکنی در دوران پهلوی دوم بررسی می‌شود. شفیعی کدکنی، در گفتمان مبارزه با استبداد شاهنشاهی، از ساز و کارهای متنوّع طنز برای طرح و تبلیغ انگاره‌های فكری خود استفاده می‌کند. به لحاظ روش‌شناسی، شگردهای نام‌بخشی، یکسان‌سازی با حیوان، طنز تشبیه، طنز تقابل، اقسام وارونگی و نیز طنزِ پرخاش از عمده‌ترین ساز و کارهایی‌اند که در هجمه‌های طنزآمیز شعرِ شفیعی کدکنی به كار گرفته می‌شوند. او، در این هجمه‌ها، به منظور ارتقای وجه ادبی شعر و نیز ملاحظات امنیّتی، از روش‌های متنوّع پوشیده‌گویی بهره می‌برد که استعاره‌سازی و نمادپردازی از عمده‌ترینِ آن‌هاست. 
 
کلیدواژه‌ها: طنز، گفتمان، شگردهای طنز، شعر انقلابی، شفیعی کدکنی.
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی