امروز سه‌شنبه ՝ 1396/08/30    ■ Tue, Nov 21, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آموزش واژه‌گزینی در رادیو فرهنگ
واژه‌گزینی در حوزه‌های علمی و فنی و هنری اصول و ضوابطی دارد که آشنایی با آن‌ها برای علاقه‌مندان به زبان فارسی جذاب و آموختنی است. ازاین‌رو، به کوشش رادیو فرهنگ، سلسله‌گفتارهای دکتر غلامعلی حداد عادل در درس «کلیات و کارگاه واژه‌گزینی» که در نیم‌سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مقطع کارشناسی ارشد رشتة واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی تدریس شد، ضبط و برا ...

بازدید استادان افغانستانی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، هفدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، هیئتی از کشور افغانستان، متشکل از استادان زبان و ادبیات فارسی و رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور، میهمان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. آقایان دکتر اسدی، رئیس دانشگاه آموزش‌وپرورش کابل؛ دکتر عاکف جهاد، رئیس دانشگاه خصوصی راه سعادت در تخار؛ دکتر طالقانی، رئیس بنیاد نخبگان افغانستان؛ دکتر ی ...

الزام هیئت دولت به رعایت قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی بیگانه»
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب دکتر حسن روحانی، قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» را یادآوری کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه که مربوط به مصوبۀ تیرماه هیئت دولت دربارۀ تعیین تعرفۀ خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی و غیردولتی است، ایراد وارد بر این مصوّبه در به‌کارگ ...

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی زبان فارسی (در جايگاه زبان علم) با عنوان «کارسوق واژه‌گزینی»
جمعه و شنبه، دوازدهم و سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان (سمپاد) وزارت آموزش‌وپرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نخستین کارسوق واژه‌گزینی را، با شرکت دانش‌آموزان منتخب پایۀ دهم دبیرستان‏های دورۀ دوم پرورش استعدادهای درخشان شهر تهران، برگزار کردند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۶/۵/۳۰ - ۱۲:۰۹
نقش الگوها و پدیدارهای ذهنی در تکوین «روایت» خاطرات جنگ در سه خاطره‌نوشت‌ِ بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم،و چزّابه
 
تيمور مالمير (استاد زبان و ادبيّات فارسي دانشگاه كردستان)
فردين حسين‌پناهي (دانش‌آموختۀ دكتري زبان و ادبيّات فارسي دانشگاه كردستان) 
 
چکیده: خاطره‌نوشت‌ها با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، هرچند از منابع تاریخ جنگ به شمار مي‌روند، غالباً در دسته‌ای متمایز از منابع و متون تاریخی طبقه‌بندی می‌شوند. این نكته به ویژگی‌های رواییِ خاصّ این آثار مربوط می‌شود، چنان‌که در آن‌ها مرز میان تاریخ و ادبیّات همواره در نوسان است. در این پژوهش، به ‌منظور شناختِ ویژگی‌های روایی و مؤلّفه‌های حاکم بر روایت‌پردازيِ خاطرات جنگ و بررسی فرضیّۀ امکانِ دست‌یابی به الگویی بنیادین در روایت این‌گونه خاطرات، سه خاطره‌نوشت از خاطرات دفاع مقدّس (بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم، و چزّابه) به ‌عنوان زمینۀ بررسیِ موردي انتخاب و فرایندها و مؤلّفه‌های مؤثّر در روایت‌پردازیِ آن‌ها بر مبنای نظریّۀ ساختارگرایی بررسی و تحلیل شده است. بررسی ساختار رواییِ خاطره‌نویسیِ جنگ نشان می‌دهد ریختی واحد در ساختار رواییِ این خاطرات تکرار می‌شود. نقش مهمّ الگوهای ذهنیِ جمعی در تکوین ساختار رواییِ خاطره‌نوشت‌ها، در کنار ویژگیِ انتزاعی و هم‌زمانیِ «ساختار»، جنبۀ ناخودآگاه ساختار رواییِ خاطره‌نوشت‌ها را تشدید کرده است. مرکزیّت ذهن راوی، در تکوین روایت خاطرات جنگ، باعث شده است تا «خود» (منِ راوی)، به‌ عنوان ساختار ادراکی و شناختیِ مرکزی در انسان، در مرکز روایت‌پردازیِ خاطره‌نوشت‌ها قرار بگیرد. با توجّه به وجود الگوی قهرمانی و اَبَرمردی در ساختار رواییِ خاطراتِ بررسي‌شده و ارتباط ژرف‌ساخت رواییِ این آثار با الگوهای ذهنیِ جمعی، ژرف‌ساختِ آن‌ها بر اساس کهن‌الگوی «آشناسازیِ قهرمانی» شکل گرفته است. نقش تعیین‌کنندۀ «روایت» و الگوهای ذهنی در تکوین روایت خاطرات جنگ باعث شده، در این خاطرات، «تلقّی از واقعیّت جنگ» نقشي تعیین‌کننده در گزارشِ «واقعیّت جنگ» داشته باشد. 
 
کلیدواژه‌ها: خاطره‌نویسيِ جنگ، روایت، الگوهای ذهنيِ جمعی، خود، ساختار آشناسازيِ قهرمانی.
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی