امروز چهارشنبه ՝ 1396/06/29    ■ Wed, Sep 20, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آیین‌نامۀ نهایی جایزۀ فرهنگستان به مطبوعات
رسانه‌ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تأثیرگذاری خود می‌توانند در نگاهبانی از زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی‌بدیل ایفا کنند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با نگاهی به جایگاه رسانه‌ها در پاسداری از زبان و ادب فارسی، از سال ۱۳۹۲بر آن شد تا با استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابیِ مطبوعات از حیث رعایت قواعد و ض ...

پیام دکتر حداد عادل به دوازدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، پانزدهم شهریورماه ۱۳۹۶، دوازدهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، با حضور استادان برجسته و پژوهشگران حوزۀ زبان و ادب فارسی، در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز به کار کرد. آشنایی با پژوهش‌های جدید در گسترۀ زبان و ادب فارسی، گفت‌وگو و تبادل نظر در عرصه‌های گوناگون زبان و ادب فارسی، ترغیب پژوهشگران جوان به ژر ...

رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی در تاجیکستان
جمعه، بیست‌وچهارم شهریورماه ۱۳۹۶، مراسم رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی به چهار زبان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشمندان ایرانی و تاجیکی، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.

استاد موسی اسوار، عضو پیوستۀ جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی
بر اساس مادۀ ۴ اصلاحی اساسنامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای فرهنگستان می‌تواند با شرایط مذکور در مادۀ ۳ اساسنامه، اعضای پیوستۀ ایرانی فرهنگستان را انتخاب و جهت صدور حکم به رئیس جمهوری معرفی کند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۶/۵/۳۰ - ۱۲:۰۹
نقش الگوها و پدیدارهای ذهنی در تکوین «روایت» خاطرات جنگ در سه خاطره‌نوشت‌ِ بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم،و چزّابه
 
تيمور مالمير (استاد زبان و ادبيّات فارسي دانشگاه كردستان)
فردين حسين‌پناهي (دانش‌آموختۀ دكتري زبان و ادبيّات فارسي دانشگاه كردستان) 
 
چکیده: خاطره‌نوشت‌ها با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، هرچند از منابع تاریخ جنگ به شمار مي‌روند، غالباً در دسته‌ای متمایز از منابع و متون تاریخی طبقه‌بندی می‌شوند. این نكته به ویژگی‌های رواییِ خاصّ این آثار مربوط می‌شود، چنان‌که در آن‌ها مرز میان تاریخ و ادبیّات همواره در نوسان است. در این پژوهش، به ‌منظور شناختِ ویژگی‌های روایی و مؤلّفه‌های حاکم بر روایت‌پردازيِ خاطرات جنگ و بررسی فرضیّۀ امکانِ دست‌یابی به الگویی بنیادین در روایت این‌گونه خاطرات، سه خاطره‌نوشت از خاطرات دفاع مقدّس (بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم، و چزّابه) به ‌عنوان زمینۀ بررسیِ موردي انتخاب و فرایندها و مؤلّفه‌های مؤثّر در روایت‌پردازیِ آن‌ها بر مبنای نظریّۀ ساختارگرایی بررسی و تحلیل شده است. بررسی ساختار رواییِ خاطره‌نویسیِ جنگ نشان می‌دهد ریختی واحد در ساختار رواییِ این خاطرات تکرار می‌شود. نقش مهمّ الگوهای ذهنیِ جمعی در تکوین ساختار رواییِ خاطره‌نوشت‌ها، در کنار ویژگیِ انتزاعی و هم‌زمانیِ «ساختار»، جنبۀ ناخودآگاه ساختار رواییِ خاطره‌نوشت‌ها را تشدید کرده است. مرکزیّت ذهن راوی، در تکوین روایت خاطرات جنگ، باعث شده است تا «خود» (منِ راوی)، به‌ عنوان ساختار ادراکی و شناختیِ مرکزی در انسان، در مرکز روایت‌پردازیِ خاطره‌نوشت‌ها قرار بگیرد. با توجّه به وجود الگوی قهرمانی و اَبَرمردی در ساختار رواییِ خاطراتِ بررسي‌شده و ارتباط ژرف‌ساخت رواییِ این آثار با الگوهای ذهنیِ جمعی، ژرف‌ساختِ آن‌ها بر اساس کهن‌الگوی «آشناسازیِ قهرمانی» شکل گرفته است. نقش تعیین‌کنندۀ «روایت» و الگوهای ذهنی در تکوین روایت خاطرات جنگ باعث شده، در این خاطرات، «تلقّی از واقعیّت جنگ» نقشي تعیین‌کننده در گزارشِ «واقعیّت جنگ» داشته باشد. 
 
کلیدواژه‌ها: خاطره‌نویسيِ جنگ، روایت، الگوهای ذهنيِ جمعی، خود، ساختار آشناسازيِ قهرمانی.
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی