امروز پنجشنبه ՝ 1396/06/30    ■ Thu, Sep 21, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آیین‌نامۀ نهایی جایزۀ فرهنگستان به مطبوعات
رسانه‌ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تأثیرگذاری خود می‌توانند در نگاهبانی از زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی‌بدیل ایفا کنند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با نگاهی به جایگاه رسانه‌ها در پاسداری از زبان و ادب فارسی، از سال ۱۳۹۲بر آن شد تا با استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابیِ مطبوعات از حیث رعایت قواعد و ض ...

پیام دکتر حداد عادل به دوازدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، پانزدهم شهریورماه ۱۳۹۶، دوازدهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، با حضور استادان برجسته و پژوهشگران حوزۀ زبان و ادب فارسی، در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز به کار کرد. آشنایی با پژوهش‌های جدید در گسترۀ زبان و ادب فارسی، گفت‌وگو و تبادل نظر در عرصه‌های گوناگون زبان و ادب فارسی، ترغیب پژوهشگران جوان به ژر ...

رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی در تاجیکستان
جمعه، بیست‌وچهارم شهریورماه ۱۳۹۶، مراسم رونمایی کتاب هزارواژۀ پزشکی به چهار زبان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشمندان ایرانی و تاجیکی، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.

استاد موسی اسوار، عضو پیوستۀ جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی
بر اساس مادۀ ۴ اصلاحی اساسنامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای فرهنگستان می‌تواند با شرایط مذکور در مادۀ ۳ اساسنامه، اعضای پیوستۀ ایرانی فرهنگستان را انتخاب و جهت صدور حکم به رئیس جمهوری معرفی کند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۱۱:۰۱ نسخه قابل چاپ
دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم
 
چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۵، دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این همایش دوروزه به کوشش معاونت پژوهشی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان با هدف تحلیل و آسیب‌شناسی و مطالعۀ تطبیقی نظام‌های ارزشیابی علم و فناوری، و ارائۀ الگوهای ارزشیابی مناسب علم در نظام‌های دانشگاهی برپا شد.
    یکی از محورهای همایش با عنوان «نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری، و صنعت و گسترش یا زوال زبان فارسی» به موضوع زبان فارسی اختصاص داشت. در این نشست دکتر مریم دانشگر، نمایندۀ فرهنگستان از گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، بر اساس آمار رسمی، به تشریح وضعیت فعلی پذیرش دانشجو در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی پرداخت و پیشنهادهایی برای بهبود و بالا بردن سطح پذیرش دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات فارسی ارائه کرد.
    در همایش سنجش و ارزشیابی علم از مجموع ۱۲۰ مقاله،۷۴ مقاله به‌صورت اعلان (پوستر) و سخنرانی ارائه شد و در پایان ۴۳ مقاله پذیرش نهایی شد که در داده‌های پایگاه علوم استنادی جهان اسلام و مجلات دانشگاهی به چاپ خواهد رسید. مقالۀ مشترک دکتر مریم دانشگر، آذین شهریاری‌فرد و سهیلا عابدینی در موضوع «زبان فارسی و چالش پذیرش دانشجو» نیز از جملۀ مقالات برگزیدۀ این همایش بود که به‌زودی چاپ و منتشر خواهد شد. چکیدۀ این مقاله در ادامه آمده است:
    «زبان فارسی، علاوه برآنکه به‌عنوان زبان رسمی مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان افراد جامعه به شمار می‌رود، نماد مؤثر هویتی و شأن ایرانیان محسوب می‌شود. به این دلیل تثبیت یا تضعیف زبان فارسی پیوندی مستقیم با قدرت درونی و بیرونی جامعۀ ایرانی دارد. باتوجه به اینکه سرنوشت علمی زبان فارسی تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و حضور برون‌دادهای دانشگاه در بخش‌های مختلف جامعه است این مقاله قصد دارد شیوۀ ارزیابی و انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های مرتبط با زبان فارسی را، با توجه به نمرات پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها در درس زبان فارسی در کنکور سراسری، مورد بررسی قرار دهد. جامعۀ آماری این مطالعه پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری در پنج سال اخیر (سال‌های ۹۰ تا ۹۴)، و داده‌های پژوهش میانگین نمرات درس زبان فارسی و ادبیات فارسی آنان است. نتایج بررسی در وضعیت حاضر نشان می‎‌دهد که نحوۀ پذیرش و انتخاب داوطلبان ورود به رشته‌های مذکور در دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که به تضعیف قدرت زبان فارسی می‌انجامد. برای رفع این عملکرد نادرست پیشنهادهای مرتبط با پذیرش دانشجو در انتهای مقاله آمده است.»
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی