امروز شنبه ՝ 1396/04/31    ■ Sat, Jul 22, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
چهارصد و پنجاه و هفتمین نشست شورا
دوشنبه، بیست و ششم تیرماه ۱۳۹۶، چهارصد و پنجاه و هفتمین نشست شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور اعضای پیوسته و وابسته و مدیران گروه‌های علمی فرهنگستان، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل، در تالار دکتر شهیدی برگزار شد. اعلام تأثر فرهنگستان از درگذشت دکتر دادخدا سیم‌الدین، عضو پیوستۀ غیرایرانی (تاجیک) فرهنگستان، قرائت نا ...

دومین همایش آموزش زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه، بیست و یکم تیرماه ۱۳۹۶، دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی، در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، با حضور استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار شد. اولین دورۀ این همایش، به ابتکار انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. در همایش امسال بیست سخنران در سه نشست تخصصیِ بررسی منابع ...

گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی و آموزش مربیان استان خوزستان
یکشنبه، هجدهم تیرماه ۱۳۹۶، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، طی یک برنامۀ آموزشی دوروزه، چهل نفر از مدرسان مناطق دوزبانۀ استان خوزستان را به مدت ۱۶ ساعت، با اصول و مبانی دوزبانگی آشنا کرد. اين برنامه به‌منظور تربیت مربي و مدرس براي گروه آموزشی مدارس نوبنیاد مؤسسۀ راه ایمان در شعيبيۀ استان خوزستان و در محل مجتمع آموزشی بانو امین اج ...

انتشار ترجمۀ آلمانی شاهنامه
دکتر نصرت‌الله رستگار، محقق ایرانی و بازنشستۀ فرهنگستان علوم اتریش و دانشگاه وین، تصحیح ترجمۀ آلمانی بخشی از شاهنامه را به پایان رسانده است.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۱۱:۰۱ نسخه قابل چاپ
دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم
 
چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۵، دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این همایش دوروزه به کوشش معاونت پژوهشی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان با هدف تحلیل و آسیب‌شناسی و مطالعۀ تطبیقی نظام‌های ارزشیابی علم و فناوری، و ارائۀ الگوهای ارزشیابی مناسب علم در نظام‌های دانشگاهی برپا شد.
    یکی از محورهای همایش با عنوان «نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری، و صنعت و گسترش یا زوال زبان فارسی» به موضوع زبان فارسی اختصاص داشت. در این نشست دکتر مریم دانشگر، نمایندۀ فرهنگستان از گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، بر اساس آمار رسمی، به تشریح وضعیت فعلی پذیرش دانشجو در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی پرداخت و پیشنهادهایی برای بهبود و بالا بردن سطح پذیرش دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات فارسی ارائه کرد.
    در همایش سنجش و ارزشیابی علم از مجموع ۱۲۰ مقاله،۷۴ مقاله به‌صورت اعلان (پوستر) و سخنرانی ارائه شد و در پایان ۴۳ مقاله پذیرش نهایی شد که در داده‌های پایگاه علوم استنادی جهان اسلام و مجلات دانشگاهی به چاپ خواهد رسید. مقالۀ مشترک دکتر مریم دانشگر، آذین شهریاری‌فرد و سهیلا عابدینی در موضوع «زبان فارسی و چالش پذیرش دانشجو» نیز از جملۀ مقالات برگزیدۀ این همایش بود که به‌زودی چاپ و منتشر خواهد شد. چکیدۀ این مقاله در ادامه آمده است:
    «زبان فارسی، علاوه برآنکه به‌عنوان زبان رسمی مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان افراد جامعه به شمار می‌رود، نماد مؤثر هویتی و شأن ایرانیان محسوب می‌شود. به این دلیل تثبیت یا تضعیف زبان فارسی پیوندی مستقیم با قدرت درونی و بیرونی جامعۀ ایرانی دارد. باتوجه به اینکه سرنوشت علمی زبان فارسی تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و حضور برون‌دادهای دانشگاه در بخش‌های مختلف جامعه است این مقاله قصد دارد شیوۀ ارزیابی و انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های مرتبط با زبان فارسی را، با توجه به نمرات پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها در درس زبان فارسی در کنکور سراسری، مورد بررسی قرار دهد. جامعۀ آماری این مطالعه پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری در پنج سال اخیر (سال‌های ۹۰ تا ۹۴)، و داده‌های پژوهش میانگین نمرات درس زبان فارسی و ادبیات فارسی آنان است. نتایج بررسی در وضعیت حاضر نشان می‎‌دهد که نحوۀ پذیرش و انتخاب داوطلبان ورود به رشته‌های مذکور در دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که به تضعیف قدرت زبان فارسی می‌انجامد. برای رفع این عملکرد نادرست پیشنهادهای مرتبط با پذیرش دانشجو در انتهای مقاله آمده است.»
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی