امروز دوشنبه ՝ 1396/02/04    ■ Mon, Apr 24, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
نشست مشترک معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش و فرهنگستان
شنبه، بیست‌وششم فروردین‌ماه ۱۳۹۶، به دنبال گزارش‌های گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دربارۀ وضعیت دوزبانگی و انتشار کتاب به زبان‌های محلی، نشست مشترکی با حضور سرکار خانم دکتر رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش، و دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

همایش بین‌المللی دانشگاه روابط بین‌الملل و زبان‌های جهانی آبلای‌خان
دانشگاه روابط بین‌الملل و زبان‌های جهانی آبلای‌خان در شهر آلماتی قزاقستان با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، همایش بین‌المللی «روابط معنوی و تاریخی مردم ایران و آسیای مرکزی (ایرانیان با ترکان)» را در تاریخ ۲۵-۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۱۶-۱۵می ۲۰۱۷) در چارچوب گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و آسیای مرکزی، برگزار م ...

فراخوان نهمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی فارابی
بر اساس فراخوان دبیرخانۀ جشنوارۀ بین‌المللی فارابی، نهمین دورۀ این رویداد فرهنگی در نیمۀ دوم سال ۱۳۹۶ در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد. بر طبق این فراخوان، علاقه‌مندان تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کنند.

پیام تسلیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت درگذشت زنده‌یاد یداللهی
چهارشنبه، بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۳۹۵، دکتر افشین یداللهی، عضو فقید گروه واژه‌گزینی روان شناسی فرهنگستان، بر اثر سانحۀ رانندگی دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت این شاعر و ترانه‌سرای فرهیخته را تسلیت گفت.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۰:۳۲ نسخه قابل چاپ
مجموعۀ کتاب‌های فارسی و نگارش ـ پایه‌های هفتم تا نهم
تألیف مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های درسی فارسی و فارسی و نگارش (ویژۀ مدارس استعدادهای درخشان) با هدف‌گذاری در دو سطح صورت پذیرفته است: نخست، تقویت شمّ زبانی و ادبی (ایجاد ملکۀ درک و دریافت)، تحلیل متن، التذاذ ادبی و نگارش خلّاقانه، و دوم افزایش دلبستگی دانش‌آموزان به زبان و ادبیات فارسی. رویکرد مؤلفان این کتاب‌ها در جهت برآوردن این اهداف، غنا بخشیدن به محتوای دو کتاب «فارسی» و «آموزش مهارت‌های نوشتاری» در دورۀ اول متوسطه بوده است. غناافزایی محتوایی در این کتاب‌ها به‌صورت ژرفابخشی به موضوعات زبانی و ادبی، و جذابیت‌آفرینی در آموزش زبان و ادب فارسی انجام پذیرفته است.
    برخی از روش‌هایی که در تنظیم و تألیف این مجموعه، به‌منظور تحقق اهداف پیش‌گفته، به کار گرفته شده عبارت است از: افزودن متنی (شعر و نثر)، آموزش سادۀ وزن شعر، تغییر روش در آموزش آرایه‌های ادبی، آشناسازی دانش‌آموزان با توانایی‌های دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی از طریق مبحث خوشه‌واژه، ارائۀ روشی نو در تدریس و آموزش تاریخ ادبیات، آموزش مهارت‌های نوشتاری، و در کتاب فارسی و نگارش (پایۀ نهم)، آشنایی با فرهنگستان و فرهنگ بزرگ سخن. بخش اخیر یکی از منسجم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های این کتاب‌هاست که یکی در هفت بخش و دیگری در شش بخش تدوین شده است. مؤلفان در تألیف «آشنایی با فرهنگستان» در نظر داشته‌اند دانش‌آموزان را با ضرورت و شیوه‌های دقیق واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آشنا سازند و آنان را به پذیرش و کاربرد واژه‌های علمی فارسی ــ که لازمۀ ارتقای زبان فارسی به زبان علم روز است ــ تشویق کنند.
    مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های فارسی و فارسی و نگارش (پایه‌های هفتم تا نهم)، به‌منظور فراهم آوردن مواد آموزشی تکمیلی مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان، توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری طراحی و تألیف شده است.
معرفی: مرتضی قاسمی
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی