امروز جمعه ՝ 1396/07/28    ■ Fri, Oct 20, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
واژه‌گزینی و کارکردهای چندگانۀ آن
دوشنبه، هفدهم مهرماه ۱۳۹۶، دکتر کریستین گالینسکی، اصطلاح‌شناس و رئیس مرکز بین‌المللی اصطلاح‌شناسی (اینفوترم) در فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی خواهد کرد.

تبریک رئیس فرهنگستان به اعضای آکادمی علم‌های تاجیکستان
هم‌زمان با روز زبان دولتی در جمهوری تاجیکستان (۵ اکتبر/ ۱۳ مهر)، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با ارسال لوحی، انتخاب اعضای جدید پیوسته و وابستۀ آکادمی علم‌های جمهوری تاجیکستان را در رشته‌های ادبیات و تاریخ و زبان‌شناسی تبریک گفت.

آغاز سومین دورۀ کارشناسی ارشد واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی
دوشنبه، سوم مهرماه ۱۳۹۶، سومین دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز شد.

پیام فرهنگستان به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار
بیست‌وهفتم شهریورماه، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شاعر گران‌قدر، استاد سیّد محمدحسین شهریار را گرامی می‌داریم و این روز را به همۀ فارسی‌زبانان و دوستداران شعر فارسی تبریک می‌گوییم.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۰:۳۲ نسخه قابل چاپ
مجموعۀ کتاب‌های فارسی و نگارش ـ پایه‌های هفتم تا نهم
تألیف مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های درسی فارسی و فارسی و نگارش (ویژۀ مدارس استعدادهای درخشان) با هدف‌گذاری در دو سطح صورت پذیرفته است: نخست، تقویت شمّ زبانی و ادبی (ایجاد ملکۀ درک و دریافت)، تحلیل متن، التذاذ ادبی و نگارش خلّاقانه، و دوم افزایش دلبستگی دانش‌آموزان به زبان و ادبیات فارسی. رویکرد مؤلفان این کتاب‌ها در جهت برآوردن این اهداف، غنا بخشیدن به محتوای دو کتاب «فارسی» و «آموزش مهارت‌های نوشتاری» در دورۀ اول متوسطه بوده است. غناافزایی محتوایی در این کتاب‌ها به‌صورت ژرفابخشی به موضوعات زبانی و ادبی، و جذابیت‌آفرینی در آموزش زبان و ادب فارسی انجام پذیرفته است.
    برخی از روش‌هایی که در تنظیم و تألیف این مجموعه، به‌منظور تحقق اهداف پیش‌گفته، به کار گرفته شده عبارت است از: افزودن متنی (شعر و نثر)، آموزش سادۀ وزن شعر، تغییر روش در آموزش آرایه‌های ادبی، آشناسازی دانش‌آموزان با توانایی‌های دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی از طریق مبحث خوشه‌واژه، ارائۀ روشی نو در تدریس و آموزش تاریخ ادبیات، آموزش مهارت‌های نوشتاری، و در کتاب فارسی و نگارش (پایۀ نهم)، آشنایی با فرهنگستان و فرهنگ بزرگ سخن. بخش اخیر یکی از منسجم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های این کتاب‌هاست که یکی در هفت بخش و دیگری در شش بخش تدوین شده است. مؤلفان در تألیف «آشنایی با فرهنگستان» در نظر داشته‌اند دانش‌آموزان را با ضرورت و شیوه‌های دقیق واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آشنا سازند و آنان را به پذیرش و کاربرد واژه‌های علمی فارسی ــ که لازمۀ ارتقای زبان فارسی به زبان علم روز است ــ تشویق کنند.
    مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های فارسی و فارسی و نگارش (پایه‌های هفتم تا نهم)، به‌منظور فراهم آوردن مواد آموزشی تکمیلی مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان، توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری طراحی و تألیف شده است.
معرفی: مرتضی قاسمی
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی