امروز جمعه ՝ 1396/01/04    ■ Fri, Mar 24, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
چهارصد و پنجاه و پنجمین نشست شورا
دوشنبه، بیست‌وسوم اسفند ۱۳۹۵، چهارصد و پنجاه و پنجمین نشست شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور اکثر اعضای پیوسته و وابسته، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل، در تالار دکتر شهیدی برگزار شد.

پیام تسلیت دکتر حداد عادل به مناسبت درگذشت زنده‌یاد ادیب برومند
دوشنبه، بیست‌وسوم اسفندماه ۱۳۹۵، عبدالعلی ادیب برومند، شاعر و محقق، در سن ۹۲سالگی درگذشت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حداد عادل در پیامی درگذشت این استاد گران‌مایه و شاعر ارجمند را تسلیت گفت.

نکوداشت پروفسور حسن ابراهیم‌زاده برگزار شد
چهارشنبه، هجدهم اسفندماه ۱۳۹۵، مراسم نکوداشت پروفسور حسن ابراهیم‌زاده، عضو کارگروه واژه‌گزینی زیست‌شناسی فرهنگستان و استاد برجستۀ زیست‌شناسی و پدر علم فیزیولوژی گیاهی ایران، در دانشگاه تهران برگزار شد.

نامۀ دکتر حداد عادل به وزیر ارشاد دربارۀ خودروی «کوییک»
به دلیل غیر فارسی بودن نام خودروی کوییک، دکتر غلامعلی حداد عادل در نامه‌ای خطاب به دکتر سیّد رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهان رسیدگی به این تخلف شد.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۰:۳۲ نسخه قابل چاپ
مجموعۀ کتاب‌های فارسی و نگارش ـ پایه‌های هفتم تا نهم
تألیف مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های درسی فارسی و فارسی و نگارش (ویژۀ مدارس استعدادهای درخشان) با هدف‌گذاری در دو سطح صورت پذیرفته است: نخست، تقویت شمّ زبانی و ادبی (ایجاد ملکۀ درک و دریافت)، تحلیل متن، التذاذ ادبی و نگارش خلّاقانه، و دوم افزایش دلبستگی دانش‌آموزان به زبان و ادبیات فارسی. رویکرد مؤلفان این کتاب‌ها در جهت برآوردن این اهداف، غنا بخشیدن به محتوای دو کتاب «فارسی» و «آموزش مهارت‌های نوشتاری» در دورۀ اول متوسطه بوده است. غناافزایی محتوایی در این کتاب‌ها به‌صورت ژرفابخشی به موضوعات زبانی و ادبی، و جذابیت‌آفرینی در آموزش زبان و ادب فارسی انجام پذیرفته است.
    برخی از روش‌هایی که در تنظیم و تألیف این مجموعه، به‌منظور تحقق اهداف پیش‌گفته، به کار گرفته شده عبارت است از: افزودن متنی (شعر و نثر)، آموزش سادۀ وزن شعر، تغییر روش در آموزش آرایه‌های ادبی، آشناسازی دانش‌آموزان با توانایی‌های دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی از طریق مبحث خوشه‌واژه، ارائۀ روشی نو در تدریس و آموزش تاریخ ادبیات، آموزش مهارت‌های نوشتاری، و در کتاب فارسی و نگارش (پایۀ نهم)، آشنایی با فرهنگستان و فرهنگ بزرگ سخن. بخش اخیر یکی از منسجم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های این کتاب‌هاست که یکی در هفت بخش و دیگری در شش بخش تدوین شده است. مؤلفان در تألیف «آشنایی با فرهنگستان» در نظر داشته‌اند دانش‌آموزان را با ضرورت و شیوه‌های دقیق واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آشنا سازند و آنان را به پذیرش و کاربرد واژه‌های علمی فارسی ــ که لازمۀ ارتقای زبان فارسی به زبان علم روز است ــ تشویق کنند.
    مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های فارسی و فارسی و نگارش (پایه‌های هفتم تا نهم)، به‌منظور فراهم آوردن مواد آموزشی تکمیلی مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان، توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری طراحی و تألیف شده است.
معرفی: مرتضی قاسمی
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی