امروز چهارشنبه ՝ 1396/09/22    ■ Wed, Dec 13, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
پیام تسلیت دکتر حداد عادل به مناسبت درگذشت حبیب‌الله چایچیان
پنجشنبه، نهم آذرماه ۱۳۹۶، حبیب‌الله چایچیان، پیش‌کسوت شعر آئینی و مرثیه‌سرای اهل بیت(ع) درگذشت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

نامۀ دکتر گالینسکی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی
چندی پیش پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی دورۀ آموزشی بیست‌ساعته‌ای را با عنوان «اصطلاح‌شناسی‌ کاربردی» با تدریس دکتر کریستین گالینسکی، اصطلاح‌شناس سرشناس و مدیر مؤسسۀ اینفوترم، و معاون ایشان خانم استلا خیرالدو پرز، در محل فرهنگستان برگزار کرد.

معرفی دکتر محمدجعفر یاحقی به‌عنوان دانشمند برگزیدۀ کشور
سه‌شنبه، سی‌ام آبان‌ماه ۱۳۹۶، پنجاه و پنجمین همایش ملی اعطای جایزۀ موقوفۀ بنیاد فرهنگی البرز در تالار همایش‌های سورۀ تهران برگزار شد. در این همایش دکتر محمدجعفر یاحقی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد، به پیشنهاد بنیاد ملی نخبگان كشور، لوح و نشان و جایزۀ دانشمند برگزیدۀ كشور را از بنیاد فرهن ...

نشست مشترک دانشگاه پیام‌نور و فرهنگستان در زمینۀ گویش‌های ایرانی
دوشنبه، بیست و ‌دوم آبان‌ماه ۱۳۹۶، فرهنگستان زبان و ادب فارسی میزبان مسئولان و استادان دانشگاه پیام‌نور تهران بود.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۰:۳۲ نسخه قابل چاپ
مجموعۀ کتاب‌های فارسی و نگارش ـ پایه‌های هفتم تا نهم
تألیف مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های درسی فارسی و فارسی و نگارش (ویژۀ مدارس استعدادهای درخشان) با هدف‌گذاری در دو سطح صورت پذیرفته است: نخست، تقویت شمّ زبانی و ادبی (ایجاد ملکۀ درک و دریافت)، تحلیل متن، التذاذ ادبی و نگارش خلّاقانه، و دوم افزایش دلبستگی دانش‌آموزان به زبان و ادبیات فارسی. رویکرد مؤلفان این کتاب‌ها در جهت برآوردن این اهداف، غنا بخشیدن به محتوای دو کتاب «فارسی» و «آموزش مهارت‌های نوشتاری» در دورۀ اول متوسطه بوده است. غناافزایی محتوایی در این کتاب‌ها به‌صورت ژرفابخشی به موضوعات زبانی و ادبی، و جذابیت‌آفرینی در آموزش زبان و ادب فارسی انجام پذیرفته است.
    برخی از روش‌هایی که در تنظیم و تألیف این مجموعه، به‌منظور تحقق اهداف پیش‌گفته، به کار گرفته شده عبارت است از: افزودن متنی (شعر و نثر)، آموزش سادۀ وزن شعر، تغییر روش در آموزش آرایه‌های ادبی، آشناسازی دانش‌آموزان با توانایی‌های دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی از طریق مبحث خوشه‌واژه، ارائۀ روشی نو در تدریس و آموزش تاریخ ادبیات، آموزش مهارت‌های نوشتاری، و در کتاب فارسی و نگارش (پایۀ نهم)، آشنایی با فرهنگستان و فرهنگ بزرگ سخن. بخش اخیر یکی از منسجم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های این کتاب‌هاست که یکی در هفت بخش و دیگری در شش بخش تدوین شده است. مؤلفان در تألیف «آشنایی با فرهنگستان» در نظر داشته‌اند دانش‌آموزان را با ضرورت و شیوه‌های دقیق واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آشنا سازند و آنان را به پذیرش و کاربرد واژه‌های علمی فارسی ــ که لازمۀ ارتقای زبان فارسی به زبان علم روز است ــ تشویق کنند.
    مجموعۀ سه‌گانۀ کتاب‌های فارسی و فارسی و نگارش (پایه‌های هفتم تا نهم)، به‌منظور فراهم آوردن مواد آموزشی تکمیلی مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان، توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری طراحی و تألیف شده است.
معرفی: مرتضی قاسمی
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی